top of page

Wat moet ik precies schoonmaken bij de klant ?


Wij adviseren onze poetshulpen en om onze klanten om van tevoren een rondje door het huis te lopen en om gebruik te maken van de communicatiehulp. Goede communicatie over de wensen van de klant en de mogelijkheden en onmogelijkheden van/voor de hulp zorgen altijd voor het beste resultaat en tevredenheid over de samenwerking. Er is volgens ons sprake van een basisschoonmaak (zie hieronder) en van aanvullende diensten (bijvoorbeeld de binnenkant van de oven of koelkast).

Welke taken behoren tot het pakket van uw poetshulp ?


Alle huishoudelijke taken zoals poetsen, wassen, strijken, koken, ramen lappen, …

Klusjes, tuinonderhoud, verzorging van huisdieren, kinderoppas en verzorging van kinderen zijn wettelijk niet toegelaten binnen het systeem van dienstencheques.

De basisschoonmaak bestaat uit: Keuken - gasfornuis/koopplaat en afzuigkap schoonmaken, aanrechtblad afnemen, apparaten afstoffen/-soppen, spoelbak schoonmaken, stoffen, stofzuigen en/of dweilen. Woonkamer en andere ruimtes - meubels afstoffen, elektronische apparatuur afstoffen, stoffen, stofzuigen en of dweilen. Badkamer - douche en bad schoonmaken, wastafels schoonmaken, badmeubel schoonmaken, wc's schoonmaken, stofzuigen en/of dweilen. Slaapkamers - bedden opmaken, meubels afstoffen, elektronische apparatuur afstoffen, stoffen en/of dweilen. Alle oppervlakken afstoffen, legen van alle prullenbakken en vuilnis wegzetten, spiegels blinkend poetsen,

Voorbeelden voor aanvullende diensten zijn bijvoorbeeld oven reinigen, (kleding)kasten opruimen, ramen wassen, koelkast reinigen. Aanvullende diensten vergen extra tijd. Communiceer hierover duidelijk met de klant.

Wat als de poetshulp voor het eerst komt ?


Het is aangewezen om even tijd vrij te maken voor uw nieuwe poetshulp, dit werkt altijd prettiger. Geef duidelijk aan wat u wensen zijn, zodat de poesthulp weet wat ze wel en niet moet/kan doen. Wijs hem/haar op specifieke zaken en bespreek vooral ook hoe het de eerste keren is gegaan. Een goede communicatie is de sleutel tot een prettige en succesvolle samenwerking. Wij hebben hiervoor ook een communicatiehulp ontwikkeld die u kunt gebruiken zo u wenst. U vindt die in uw welkomstmap.

Moet ik thuis zijn als mijn poetshulp komt ?


Neen, dat hoeft niet. U hoeft ook niet aanwezig te zijn tijdens de prestaties zelf. Het is uiteraard de bedoeling dat de poetshulp op de afgesproken dagen toegang heeft tot uw woning. U bepaalt zelf of u aanwezig bent om haar/hem binnen te laten of dat u een sleutel aan de poetshulp geeft of deze op een afgesproken plaats achterlaat.

Voorzie steeds voldoende werk voor het geplande aantal uren. De poetshulp mag immers niet zelf eerder vertrekken wegens gebrek aan werk.

Moet ik zelf voor materiaal zorgen ?


Ja. Onze medewerkers werken met de producten die u als klant in huis hebt. We vragen u ervoor te zorgen dat de producten en het materiaal in voldoende mate en in goede staat aanwezig zijn, u kan hiervoor gebruik maken van onze materiaallijst.

Wat als de poetshulp een keer niet hoeft te komen ?


Al onze medewerkers hebben vaste arbeidscontracten. Wij gaan ervan uit dat de poetshulp het hele jaar door welkom is bij u. Aangezien de poetshulp door uw annulering loonverlies kan lijden, vragen we niet te lichtzinnig om te springen met de mogelijkheid tot annuleren.

  • Afbellen omdat er niet voldoende werk is of systematisch de hulp onderbreken (bv. tijdens de schoolvakanties) is niet mogelijk.
  • Indien de poetshulp omwille van omstandigheden niet kan langskomen bij u, gelieve ons daar dan minstens 10 dagen op voorhand van op de hoogte te brengen. U kan tot 3 keer per jaar de hulp éénmalig annuleren.
  • Voor uw jaarlijkse vakantie maken wij graag een uitzondering. Als u onze dienst tijdig (minstens 2 weken op voorhand) van uw reisplannen op de hoogte brengt, kan de poetshulp gedurende die tijd geannuleerd worden (max. 4 weken na elkaar).
Indien u de hulp langer dan 4 weken wilt annuleren, kunnen wij niet garanderen dat uw vaste poetshulp bij u terug kan komen.
Indien u te laat of niet afbelt, betekent dit een onverwacht loonverlies voor uw poetshulp. Indien wij geen andere oplossing vinden voor de poetshulp, zien wij ons genoodzaakt de geplande prestatie alsnog te innen. Dit is aan de waarde van de wettelijke gesubsidieerde tegenwaarde van de dienstencheques, geldend op dat moment.

Wat als de poetshulp ziek is of op verlof gaat ?


Indien uw poetshulp verlof plant, moet zij/hij dit steeds tijdig aanvragen bij de consulent. De poetshulp brengt u dan zo snel mogelijk op de hoogte van haar geplande afwezigheid.

Indien de huishoudhulp onverwacht afwezig is (bv. wegens ziekte), dan zal zij/hij of de consulent u zo snel mogelijk verwittigen. Indien u dit wenst, bekijkt de consulent of er vervangende hulp beschikbaar is.

Belgische feestdagen waarop niet gewerkt mag worden :

 

Nieuwjaar -  1 januari 

Paasmaandag - 1 april 

Dag van de arbeid - 1 mei 

O.L.H. Hemelvaart - 9 mei

Pinkstermaandag - 20 mei 

Nationale feestdag - 21 juli 

O.L.V. Hemelvaart - 15 augustus 

Allerheiligen - 1 november 

Wapenstilstand - 11 november 

Kerstmis - 25 december 

bottom of page